1. Welke documenten heb ik nodig bij een hypotheekaanvraag?
Welke documenten precies nodig zijn verschilt per aanvraag. Ook maakt het uit of je alleen de hypotheek wilt afsluiten of samen met een partner. Hieronder vind je een opsomming van de meest gevraagde documenten met uitleg van hypotheekexpert Marga Lankreijer-Kos:
Identiteitsbewijs
'Van een ID-kaart kopieer je de voor- en achterkant. Van een paspoort kopieer je ook de tweede bladzijde met de geperforeerde rand.'
Recente loonstrook
'Met daarop het rekeningnummer waar het salaris op binnenkomt.'
Werkgeversverklaring van hoogstens drie maanden oud of je UWV-verzekeringsbericht
'Deze toont het jaarlijkse inkomen. Het is de bedoeling dat je werkgever deze verklaring volledig en juist invult. Voorkom fouten en check van tevoren deze toelichting van Independer.'
Geen vaste baan? Dan heb je een zogenoemde intentieverklaring nodig. In dit artikel leggen we het verder uit.
Kopie polis overlijdensrisicoverzekering
'Het is over het algemeen verplicht een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten wanneer je een hypotheek wilt afsluiten. Deze verzekering dekt namelijk het risico wanneer jij of je partner voor een bepaalde datum overlijdt.'
Een gevalideerd taxatierapport van maximaal zes maanden oud
'Je huis is het onderpand voor de lening en daarom is het voor de hypotheekverstrekker noodzakelijk te weten wat het huis waard is.'
Kopie van de ondertekende en geparagrafeerde koopakte
'In de koopakte staan de afspraken die jij en de verkoper hebben gemaakt. Denk aan de koopsom, de overdrachtsdatum en de ontbindende voorwaarden.'
2. Hoeveel eigen geld heb je nodig bij het aanvragen van een hypotheek?
Heb je eigen geld dat je kunt inbrengen bij de aankoop van het huis, dan blijft er minder over dat je moet lenen. Het hypotheekbedrag wordt lager en ook de maandlasten nemen af. Marga: 'Toch is het belangrijk om voldoende eigen geld achter de hand te houden. Voor onverwachte uitgaven, bijvoorbeeld voor de inrichting van het nieuwe huis, maar niet in de laatste plaats vanwege de kosten koper. Die dien je namelijk zelf te betalen. Je kunt nu maximaal 100% lenen van de marktwaarde van het huis en daar vallen de kosten koper niet onder. Deze kosten bedragen meestal zo'n 4% tot 6% van de koopsom.'
Benieuwd aan wat voor kosten je bij kosten koper (afgekort k.k.) precies moet denken? Je leest er meer over in dit artikel.
3. Hoeveel tijd heb ik om de hypotheek te regelen?
Heeft de bank het door jou ondertekende renteaanbod en alle documenten goedgekeurd? Reden voor een feestje; je hoeft nu alleen nog akkoord te geven op de definitieve hypotheekofferte. Daar heb je een paar weken de tijd voor. Krabbel gezet? Dan is de hypotheek definitief.
4. Is het moeilijk om een hypotheek te krijgen?
Veel mensen vragen zich af of het moeilijk is een hypotheek te krijgen. Er zijn grofweg twee harde eisen wil je in aanmerking komen. Allereerst kijkt de aanbieder naar je inkomsten. Pas wanneer je aantoonbaar voldoende inkomen hebt om de maandelijkse hypotheeklast te dragen, wordt je aanvraag verder beoordeeld. De tweede harde eis is dat de woningwaarde in verhouding staat tot de hoogte van de lening.
5. Wat controleert de bank bij mijn hypotheekaanvraag?
Voordat je een financiële verplichting van een lening kunt aangaan, wil de bank heel duidelijk weten met wie ze in zee gaan. Je wordt gecheckt op verschillende zaken, variërend van fiscale regels (de belastingdienst), de regels van de Nationale Hypotheek Garantie (waar je hier meer over te weten komt), maar ook op basis van wettelijke regels (heb je een BKR-registratie op jouw naam?) en regels uit de Gedragscode Hypothecaire Financieringen (GHF) die dient om consumenten te beschermen tegen verstrekking van een te hoge hypotheek.
LEES OOK
Een huis kopen met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) als financieel vangnet