Adreswijziging doorgeven: alles en iedereen op een rijtje
Verhuizen kan een stressvolle periode zijn. Ook bij het doorgeven van het nieuwe adres zie je misschien door de bomen het bos niet meer. Een handige tip is om een lijst te maken van alle instanties en personen die geïnformeerd moeten worden. Streep ze af zodra je ze op de hoogte hebt gesteld. Daar helpen we je graag een handje bij, want met deze handige checklist informeer je iedereen tijdig. Kun jij zorgeloos genieten van de nieuwe stek én je bezighouden met het leukste werk: inrichten en stylen!
1. Gemeente
Zodra je bent verhuisd of een verhuizing op de planning hebt staan, is het belangrijk om het nieuwe adres door te geven aan de gemeente waarin je nu woont. Verhuis je naar een andere gemeente? Geef de adreswijziging dan daar door. De gemeente zal je nieuwe adres doorvoeren in de Basisregistratie Personen (BRP).
Je kunt de adreswijziging vaak online indienen via e-mail of met DigiD. Ook kun je persoonlijk langsgaan bij het gemeentehuis. Check de website van de (nieuwe) gemeente voor de procedure.
2. Instanties met toegang tot de BRP
Aan deze instanties hoef je de adreswijziging niet door te geven. Zij krijgen de wijziging namelijk automatisch door vanuit de BRP. Dit zijn onder andere:
-
Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)
-
Onderwijsorganisaties
-
Pensioenfonds
-
Sociale Verzekeringsbank (SVB)
-
UWV
-
Ziekenhuis
-
Zorgverzekeraar
-
Politie & brandweer
-
Belastingdienst
-
RDW
Je vindt alle instanties die je gegevens uit de BRP ontvangen op de website van de Rijksoverheid.
3. Financiële zaken
Vergeet niet om de bank(en), verzekeraar en financieel dienstverlener op de hoogte te stellen van het nieuwe adres. Zo blijft je informatie up-to-date en ontvang je belangrijke post zoals rekeningafschriften op het juiste adres.
LEES OOK
Verhuizen? Met deze verhuis checklist vergeet je niks
4. Werkgever
Geef de adreswijziging door aan de werkgever. Dan blijf je belangrijke documenten zoals loonstroken en jaaropgaven op het juiste adres ontvangen.
5. Postbedrijven
Denk ook aan postbedrijven zoals PostNL of andere bezorgdiensten die regelmatig post sturen. Een doos nieuwe accessoires uit de vtwonen shop wil je natuurlijk niet mislopen.
6. Medische instanties
De huisarts en tandarts breng je ook op de hoogte van het nieuwe adres. Verander je van huisarts of tandarts? Schrijf je dan uit en geef de adres(wijziging) door aan de nieuwe huisarts of tandarts.
7. Nutsbedrijven
Vergeet nutsbedrijven ook niet te informeren over de verhuizing. Regel (nieuwe) contracten en geef het nieuwe adres door aan de energieleverancier en waterleverancier.
8. Abonnementen en lidmaatschappen
Check ook eens alle abonnementen en lidmaatschappen die gekoppeld zijn aan het huidige adres zoals een abonnement op vtwonen, Netflix, goede doelen, vakbond, internet- en tv-provider, kranten of sportscholen.
9. Familie en vrienden
Natuurlijk wil je dat je dierbaren weten waar ze jou kunnen vinden. Gelukkig staat hier geen deadline voor. Extra leuk is natuurlijk om de nieuwe stek aan familie en vrienden te showen tijdens een housewarming. Kunnen ze het adres ook gelijk noteren.
Handige tip
Het doorgeven van het nieuwe adres is ook een goed moment om eventuele wijzigingen in contactgegevens, zoals telefoonnummers of e-mailadressen, meteen door te geven. Zo ben je helemaal up-to-date!
LEES OOK
Woning te koop? 6x tips om je huis verkoopklaar te maken
Op tijd doorgeven
Je geeft de adreswijziging bij de gemeente 4 weken vóór of uiterlijk 5 dagen na de verhuisdatum door. De datum die je op de aangifte als verhuisdatum vermeldt, geldt als verhuisdatum. Let op: geef je de wijziging niet op tijd door aan de gemeente, dan riskeer je een boete van maximaal € 325.
Het verschilt bij andere bedrijven en instanties hoe lang je van te voren de verhuisdatum moet doorgeven. Meestal is 4 tot 6 weken voor de verhuisdatum vroeg genoeg. Check dit altijd voor de zekerheid op de eigen website.