ambacht

Ontdek het ambacht: de wereld van Bas Kosters

 
‘Aanvankelijk was dit niet een sfeervolle ruimte, het was een doos met een systeemplafond, maar we hebben er onze stempel op kunnen drukken. Het is mijn tweede huis: ik ben hier vaker dan thuis.’
 
Geschreven door:
Leestijd 4 minuten

Eigenlijk zijn de handen van Bas Kosters net als zijn werk: gevoelig, kleurrijk en expressief. De vele ringen, de oranjerode nagellak, alle armbanden, ze vertellen een verhaal, net als zijn kledingontwerpen en zijn kunst. 'Alles wat ik doe komt voort uit liefde en engagement.'

Lees verder onder de advertentie

Maker Bas Kosters (baskosters.com)
Werkplaats atelier van 160 m² in het World Fashion Center in Amsterdam
Techniek naaien, borduren, quilten, tekenen, schilderen
Favoriete gereedschap 'Mijn handen'

Wat ooit een anonieme kantoorruimte was, is nu de wereld van Bas Kosters: uitbundig, vrolijk en vooral heel vol.
beeld vtwonen

Rommelmarkten: ultieme ontspanning

Net als elke maandagmorgen heeft Bas Kosters ook deze ochtend de lapjesmarkt in de Amsterdamse Jordaan bezocht. De vangst: een vintageblouse met een bonte print van Afrikaanse presidenten. 'Die markt is vaste prik voor mij. Ik kom er al zo lang, dat ik precies weet bij welke kramen ik moet zijn – aan een halfuur heb ik genoeg. Naar rommelmarkten gaan is voor mij de ultieme ontspanning.' Bij het grote publiek is Bas bekend als ontwerper van kleurige, flamboyante kleding, maar zijn oeuvre omvat zoveel meer, zoals wandkleden, poppen ('soft sculptures'), tekeningen, glasobjecten, installaties en performances. Daarnaast ontwierp hij kinderwagens voor Bugaboo, onder- en nachtmode voor Zeeman en een officiële outfit voor Barbie.

Lees verder onder de advertentie

Zonder mijn handen ben ik nergens

Vrolijk en vooral vol

Zijn atelier bevindt zich op de dertiende verdieping van het World Fashion Center, pal aan de A10 in Amsterdam-West. Vanbuiten oogt de kantoortoren ronduit saai, maar zodra je uit de lift stapt, lijdt het geen twijfel wiens studio hier zit. Wat ooit een anonieme kantoorruimte was, is nu de wereld van Bas Kosters: uitbundig, vrolijk en vooral heel vol. Er staan poppen in allerlei kleuren en formaten, rekken met kleding, kasten vol boeken en paperassen, elke centimeter muur wordt in beslag genomen door posters, foto's, knipsels, schilderijen, wandkleden… Zelfs het systeemplafond heeft hij 'verkosterd' door de platen weg te halen voor een meer rauwe, edgy look.

De studio bestaat uit verschillende werk- en opslagruimtes, een kantoorgedeelte, lunchplek en het naaiatelier; bij elkaar zo'n honderdzestig vierkante meter groot. Bas, lachend: 'Plus additionele ingenomen ruimte. Het was niet altijd zo groot, hoor. Ik ben hier begonnen in 2005, met maar één kamer en één kledingrek.'

‘Ik heb me nooit louter een modeontwerper gevoeld, ik heb altijd gedaan wat ik wilde. Sinds een paar jaar probeer ik weer de creatieve drive te omarmen die ik ook in het begin van mijn carrière had, toen ik gewoon maakte wat me goeddunkte zonder na te denken over of iets in een collectie paste.’
Lees verder onder de advertentie
beeld vtwonen

Met de kleden probeer ik tranen te koesteren te bejubelen zelfs

Gefascineerd door printstoffen

Vanuit het naaiatelier waar de naaimachines, grote werktafels en een strijkplank staan, heb je prachtig uitzicht richting het centrum. Maar dat kan Bas niet zoveel schelen. 'Ik heb dat niet nodig voor inspiratie of zo, die komt uit mijn hoofd.' Drie mensen zijn er bezig met het maken van een enorm patchwork voor een kamer in het Amsterdamse Lloyd Hotel. Later zal het nog gezeefdrukt worden met prints uit Sexxxazine, een door Bas gemaakt, fictief pornoboekje. 'Al die zwart-witte graphics heb ik zelf geschilderd en daarna zijn ze in de computer gescand. We maken vaak patchwork, omdat ik gefascineerd ben door printstoffen uit allerlei periodes. Voor het hotel wilde ik een textiele beleving met een knipoog maken, een sexy kunstkamer.'

Het team waarmee hij werkt bestaat uit freelancers en stagiaires, en varieert per project. 'Zelf hou ik me meer bezig met concepten bedenken dan hands-on dingen maken. Dat is ook mijn mindset: ik ben meer manager dan ambachtsman. Anders had ik dit allemaal nooit kunnen bereiken. Wel teken ik vaak, daarmee kan ik snel op papier zetten wat er in mijn hoofd zit.

Lees verder onder de advertentie
beeld vtwonen
beeld vtwonen
‘Ik sprokkel en vergaar. Maar niet klakkeloos: alles heeft een functie en ik koester het zorgvuldig. Vanaf mijn academietijd heb ik alles keurig in mappen bijgehouden, gesorteerd per collectie en per project. Ik weet precies waar iets is. Tja, en dat het veel is komt mijn toeschouwers juist ten goede.’
Lees verder onder de advertentie

Scheur-vibe

Hoe hij zijn werk omschrijft? 'Teder doch brutaal', zegt Bas met een twinkeling in zijn ogen, terwijl hij een tekening van een knalrode naakte duivel omhooghoudt. 'Ik heb allerlei beschrijvingen voor mijn werk: het is ook maximaal, enthousiast, daadkrachtig. Alles wat wij maken moet de standpunten van Studio Bas Kosters overbrengen. Niet alleen door de boodschap, ook met de materialen. Mijn moeder maakte er altijd geintjes over dat ik mijn eindexamenproject niet had afgewerkt, maar die onafgewerktheid, die 'scheur-vibe', is wezenlijk onderdeel van mijn werk geworden. Voor mijn tekeningen en schilderijen gebruik ik graag oud papier, zoals gerecycleerde enveloppen, dat maakt het uniek.'

beeld vtwonen
‘We maken alles hier. Het enige wat buiten de studio gebeurt, zijn processen die we zelf niet beheersen, zoals glasblazen, zeefdrukken en digitaal printen.’
Lees verder onder de advertentie
Jurk uit de collectie Hope. ‘We zijn met het hele team gaan onderzoeken wat we allemaal hoopvol vonden en hoe zich dat manifesteert. Eén uitkomst was het kijken naar een sterrenhemel.’

3x typisch Bas

  1. Mijn werk heeft altijd een zekere onafgewerktheid, een 'scheur-vibe'. Dat is een wezenlijk onderdeel van mijn werk geworden. Voor mijn tekeningen en schilderijen gebruik ik graag oud papier, zoals gerecycleerde enveloppen, dat maakt het uniek.'

  2. Alles wat Bas doet komt voort uit liefde en engagement. 'Ik wil een dialoog aangaan, mensen laten glimlachen of troosten. Verdriet en eenzaamheid boeien me op een bepaalde manier.'

  3. Hoewel hij met zijn provocerende kleding misschien de meeste bekendheid verwierf (neem de penisbroek uit 2012), ontwikkelt Bas' werk zich de laatste jaren in een meer gevoelige, verdiepende richting. Zo heb ik vorig jaar een serie wandkleden gemaakt met de naam Tranen zijn de glitters van het leven. Met de kleden probeer ik tranen te koesteren, te bejubelen zelfs.

Bron: vtwonen 7-2019 | Fotografie Ernie Enkelaar | Tekst Bartjan Bouman

Lees verder onder de advertentie