Geertje maakt kleurrijke, geometrische schilderijen op acrylglas

beeld vtwonen Beeld NEE | vtwonen 5-2022 | tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen | fotografie Peter Lipton, Stefan Kasper
Beeld NEE | vtwonen 5-2022 | tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen | fotografie Peter Lipton, Stefan Kasper

Geertje van de Kamp maakt schilderijen bestaande uit twee platen acrylglas met kleurcombinaties die ze zich van tevoren niet had kunnen voorstellen. De kunstwerken zijn net een optische illusie. Ontdek de kleurrijke kunstwerken van Geertje.

Wie Geertje van de Kamp
Maakt Kleurrijke, geometrische schilderijen bestaande uit twee platen acrylglas.
Online @geertjevandekamp
Bijzonder ‘Het uitgangspunt van mijn werk is gevouwen papier, van wiskundige vouwsels tot eenvoudige muizentrappetjes. Deze fascinatie voor vouwen heeft geleid tot een inspiratiereis door Japan, het land van de origami.’
Nieuw ‘Ik ben lid van kunstenaarscollectief Horizonverticaal. We werken vanuit het Magdalenaklooster in Haarlem. Naast onze ateliers hebben we hier ook een grote tentoonstellingsruimte waarin we werk presenteren van kunstenaars met wie wij ons verwant voelen.’ Voor de tentoonstellingsagenda zie horizonverticaal.com

Lees verder onder de advertentie

Nieuwe materialen

Sinds een paar jaar werkt Geertje van de Kamp (1986) uitsluitend op (gerecycled) acrylglas, beter bekend onder de merknaam plexiglas. Deze materiaalkeuze is het gevolg van een uitvoerig onderzoek. ‘Tot ongeveer 2018 werkte ik op doek, laag over laag. Maar die werkwijze had een groot nadeel: als de verf eenmaal was aangebracht, kon ik geen stap meer terug.’ Geertje begon te experimenteren met het beschilderen van transparante sheets. ‘Zo kon ik verschillende lagen op elkaar stapelen, zonder dat er direct iets definitief was. Het leidde tot kleur- en vormcombinaties die ik van tevoren niet had kunnen bedenken. Mijn werk is in de basis heel mathematisch en uitgedacht, zo’n niet gestuurd element zorgt voor balans.’

LEES OOK
Zo verwerk je kunst in je interieur

beeld vtwonen Beeld NEE | vtwonen 5-2022 | tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen | fotografie Peter Lipton, Stefan Kasper
Beeld NEE | vtwonen 5-2022 | tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen | fotografie Peter Lipton, Stefan Kasper
beeld vtwonen Beeld NEE | vtwonen 5-2022 | tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen | fotografie Peter Lipton, Stefan Kasper
Beeld NEE | vtwonen 5-2022 | tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen | fotografie Peter Lipton, Stefan Kasper

Optische illusie

Omdat de sheets uiteindelijk ongeschikt bleken om te beschilderen, stapte Geertje over op acrylglas. ‘Het voordeel van acrylglas is dat het veel licht doorlaat, waardoor de kleurpigmenten helder blijven. Doordat ik bovendien mijn kleurvlakken aan de achterkant van de plaat opzet, blijft de voorzijde spiegelglad.’ Na het beschilderen van de voorste plaat, gaat Geertje op zoek naar een tweede plaat. ‘Dit achterste, onbeschilderde acrylglas varieert van hoogglans tot mat en van transparant tot gekleurd en opaak.’ Tussen de platen zit anderhalve centimeter afstand, waardoor diepte, reflectie en schaduwwerking ontstaan. ‘Hierdoor kan verwarring ontstaan, want wat zie je nou eigenlijk? Met dit gezichtsbedrog speel ik bewust, bijvoorbeeld door kleurvlakken te gebruiken die het ene moment naar je toe lijken te komen en dan weer van je af bewegen.’

Lees verder onder de advertentie
beeld vtwonen Beeld NEE | vtwonen 5-2022 | tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen | fotografie Peter Lipton, Stefan Kasper
Beeld NEE | vtwonen 5-2022 | tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen | fotografie Peter Lipton, Stefan Kasper

“Ik vertaal driedimensionale vouwsels in tekeningen die ik dan weer ruimtelijk uitwerk”

Vouwkunst-fascinatie

‘Inspiratie voor mijn werk vind ik in gevouwen papier, van complex tot kinderlijk simpel. Het muizentrapje figureert vaak in mijn schilderijen, net als een eenvoudig gevouwen cicade – een geliefd onderwerp in de origami – en de shide, een gevouwen bliksemschicht die je in Japan overal tegenkomt. Deze vormen werk ik eerst uit op ruitjespapier, waarbij ik er naar streef om met zo min mogelijk handelingen een zo sterk mogelijk beeld te creëren. Dat klinkt tegenstrijdig, maar het kenmerkt mijn werk: het zorgt voor een harmonieuze spanning.’

Voor verkoop en exposities zie geertjevandekamp.com

beeld vtwonen Beeld NEE | vtwonen 5-2022 | tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen | fotografie Peter Lipton, Stefan Kasper
Beeld NEE | vtwonen 5-2022 | tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen | fotografie Peter Lipton, Stefan Kasper
beeld vtwonen Beeld
Lees verder onder de advertentie
beeld vtwonen Beeld NEE | vtwonen 5-2022 | tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen | fotografie Peter Lipton, Stefan Kasper
Beeld NEE | vtwonen 5-2022 | tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen | fotografie Peter Lipton, Stefan Kasper

LEES OOK
In een nieuw jasje: glas beschilderen doe je zo

Bron: vtwonen 5-2022 | tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen | fotografie Peter Lipton, Stefan Kasper

Lees verder onder de advertentie