werkkamerinspiratiewerkkamerinrichting en -styling

Rust in huis, rust in 't hoofd: zo zorg je voor een opgeruimde thuiswerkplek

 
Muurverf kleur Bone (bauwerk.com.au). Wandlamp van Valerie Objects No5 Ivory 90×100 cm (bxh) € 620,- (justhaasnoot.nl). . Bruin klein schaaltje € 3,48, bruine bal € 3,48, beige pot € 5,44 (sostrenegrene.com). Glazen Cone € 3,- (kringloop). Potje met deksel licht taupe € 12,99 (hm.com). Luidspreker Marshall Acton € 274,- (coolblue.nl). Eetkamerstoel van Hay € 259,-, esprossokopje Grod van Broste Copenhagen € 9,95, bureauaccessoires nietmachine, schaar en plakbandhouder van Hay € 45,- (vtwonen.nl). Stoel Standard van Jean Prouvré, eiken naturel € 675,- (vitra.com). Vest 89,- (stories.com). Bureau-accessoires van Monograph: goudkleurige linialen vanaf € 22,95, papieren prullenbak € 22,95, grijze hoes iPad € 109,95, papieren notieblok millimeters € 27,95, grijze etui € 31,95 (housedoctor.com). Notitiemap € 79,- (foodbrusher.com). Stopcontacten van Berker 1930 vanaf € 14,40 (klusspullen.nl). Novilon vtwonen vloer 2421 kleur Kiezel, 200 of 400 cm breed per m² € 28,25 exclusief installatie (vtwonen.nl/vtwonen-collectie). Boeken, kwasten, potloden privébezit. vtwonen 10-2019 | styling Kim van Rossenberg | fotografie Sjoerd Eickmans
vtwonen 10-2019 | styling Kim van Rossenberg | fotografie Sjoerd Eickmans
 
Geschreven door:
Leestijd 4 minuten

Dat clean desk beleid werkt misschien op kantoor, maar thuis blijkt het lastiger om aan het einde van de werkdag het bureau of de keukentafel leeg achter te laten. Toch is het - juist thuis - fijn om spullen op te bergen en de switch van werk naar privé ook echt te maken. Met deze tips begin je de avond én de volgende werkdag met een schone lei.

Lees verder onder de advertentie

Het belang van een opgeruimde werkplek

Ook als je graag spullen om je heen verzamelt en écht altijd alles kunt vinden, is het fijn om structuur aan te brengen in de thuiswerkplek. Anders vermengen de stapels papieren van het werk zich al snel met reclamefolders en knutselspullen van de kinderen en is de chaos een feit.

Een opgeruimde werkplek zorgt ervoor dat je meer structuur kunt aanbrengen in het werk en probleemoplossender kunt denken. Rommel leidt onbewust af, ook als je er geen last van denkt te hebben. Bovendien kun je zo meer tijd besteden aan de nodige werkzaamheden in plaats van aan het zoeken naar een pen, koptelefoon of die ene factuur. Het scheelt op een dag zeker een half uur tijd én behoorlijk wat stress.

Zo houd je de werkplek netjes

Van een echte chaoot veranderen in de nieuwe Marie Kondo is lastig. En misschien zelfs iets te hoog gegrepen, maar wie weet blijkt een opgeruimd bureau toch beter voor je te werken dan je dacht. Daarom een aantal tips:

Lees verder onder de advertentie
  • Gebruik zo min mogelijk papier. Bundel het papier dat je wel gebruikt in mappen of notitieboeken.

  • Gebruik postbakken of mappen voor het stellen van prioriteiten en pak dat wat je nodig hebt er pas bij als je met die taak aan de slag gaat.

  • Werk met to do-lijsten om het punt hierboven te waarborgen.

  • Neem de tijd om op te ruimen. Dit zorgt niet alleen voor een opgeruimde werkplek, maar biedt je ook de tijd om te switchen van taak naar taak of van werkdag naar vrij zijn.

  • Zorg dat er tijdens werktijden geen privéspullen blijven slingeren en andersom. Dit leidt tijdens het werken af en zorgt er 's avonds voor dat je onbewust met werk bezig blijft.

  • Maak het bureau, de eettafel en opbergers met regelmaat schoon.

Rust in huis, rust in ’t hoofd: zo zorg je voor een opgeruimde thuiswerkplek vtwonen 05-2024 Styling | styling Kelly van Gendt | fotografie Stan Koolen
vtwonen 05-2024 Styling | styling Kelly van Gendt | fotografie Stan Koolen

Zo min mogelijk papier

Dé manier om die stapel naast je te laten slinken is om zo min mogelijk te printen en te digitaliseren wat je nog wel op papier binnenkrijgt. Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar ook de truc om orde op zaken te stellen. Maak mappen op de computer met duidelijke namen voor de vindbaarheid en geef mails meteen bij binnenkomst een label met de prioriteit. Oftewel: moet het vandaag, deze week of later worden gefikst?

Lees verder onder de advertentie

Labelen is stiekem best leuk, geeft overzicht en jawel.. rust. Binnengekomen papieren post leg je oldschool in brievenbakjes op het bureau. Zijn de taken afgehandeld? Dan hop, in de papierbak ermee.

To do-lijsten (papier of digitaal)

Vergeet losse post-its en maak een to do-lijst in een notitieblok. Deze bundel raak je minder snel kwijt en biedt de fijne mogelijkheid om afgeronde werkzaamheden een voor een af te strepen. Liever digitaal afvinken? Download een app zoals Todoist of TickTick.

Rust in huis, rust in ’t hoofd: zo zorg je voor een opgeruimde thuiswerkplek productie & styling Kim van Rossenberg | uitvoering Richard van Meerveld | fotografie Sjoerd Eickmans | Assistentie Sanne Ketelaar
productie & styling Kim van Rossenberg | uitvoering Richard van Meerveld | fotografie Sjoerd Eickmans | Assistentie Sanne Ketelaar
Lees verder onder de advertentie

Alle tijd om op te ruimen

Wanneer je iedere dag het bureaublad of de hoek van de tafel opruimt, is het zo gebeurd én wordt het een routineklus. Binnenkort hoef je er niet eens meer bij na te denken. Maak er iedere dag vijf minuten tijd voor en neem ook meteen de digitale opstapelingen mee. Gooi ongeopende nieuwsbrieven - die je toch niet gaat lezen - in de prullenbak en zet wat een tijdelijke plek op het bureaublad heeft gekregen in de juiste map. Dat geldt voor fysiek en online opruimen hetzelfde. Als je de computer dan afsluit, heb je ook echt alle ruimte om vrij te zijn.

Post opruimen

Krijg je nog altijd nieuwsbrieven van websites waar je niets meer mee doet of belandt dat gratis magazine elke maand weer ongeopend in de prullenbak? Schrijf je direct uit. Zo houd je de postvak fysiek en online opgeruimd.

Opbergen in lade, trolley of ladeblok

Blijven er nog spullen liggen waarvoor je geen plek kunt bedenken? Of is dat beetje rommel voor jou juist nodig om creatief te kunnen zijn? Berg ook deze overblijfselen aan het einde van de werkdag op in een trolley of ladeblok. Jij blij, je hoofd blij, eventuele huisgenoten blij.

Lees verder onder de advertentie
Rust in huis, rust in ’t hoofd: zo zorg je voor een opgeruimde thuiswerkplek fotografie Lotte Kwant
fotografie Lotte Kwant

Voorkom werkchaos

Een extra tip van opruimgoeroe Marie Kondo: vraag je af of je niet te veel vergaderingen bijwoont waar je niks te zoeken hebt. En word je nog blij van alle werkzaamheden? Ook dit kan een reden zijn van onrust in je hoofd, een slechte focus en daardoor een rommelige manier van werken.

Schone werkplek

Een opgeruimde werkplek is fijn, maar een schone is nog veel fijner. En als alles aan de kant is, is schoonmaken ook nog eens veel makkelijker. Dát zorgt er dan weer voor dat je minder geneigd bent spullen te laten slingeren. Want nu het eenmaal spic en span is, wil je dat graag zo houden.

Lees verder onder de advertentie

LEES OOK
Psychologen bewijzen: dit is waarom opruimen dus echt gelukkig maakt

Shop stijlvolle opbergers