Wie: vtwonen-stylist Marianne Luning
Thema: gordijnen en verhoudingen
Kleuren: ton sur ton met blauw in de hoofdrol
Materialen: diversiteit aan materialen met sterke contrasten
Bijzonder: 'Een lichtgele stoel in een kamer vol blauwtinten. Door ton sur ton word je interieur levendig.'
1. De salontafel in deze kamer is opvallend laag. Waarom heb je daarvoor gekozen?
'Alles heeft te maken met verhoudingen. Deze ruimte is heel hoog, dat vraagt om contrasten. De salontafel heeft een uitvergrote maatvoering. Dat hij laag is, is één ding, maar hij moet ook lang zijn. Want juist door die lengte krijgt 'ie volume. Daardoor wordt 'ie meteen heel speciaal, zelfs een beetje arty. Daarnaast valt dit model extra op omdat 'ie op zo'n fluffy vloerkleed staat, bijna als een plank. Dus ook in het materiaal zitten sterke contrasten. Wat ik mooi vind aan zo'n laag ontwerp is dat boeken, tijdschriften en andere items er goed op uitkomen. Het is net een ander perspectief.'
2. Wow, die spiegelende bijzettafel knalt eruit. Vertel daar eens iets meer over?
'Deze kamer is ingericht met een mix van verschillende stijlen: de luiken zijn landelijk, de stoelen vintage jaren '50/'60 en het vloerkleed is minimalistisch zen. En alles heeft een matte uitstraling: de verf, het papier, de stoffen. Daarom vond ik het leuk om er een glans doorheen te gooien. Maar niet tuttig. De bijzettafel heeft een bijna brutalistische vorm. Lekker stoer, als een dikke vette steen. Het glanzende, spiegelende zorgt voor een mooi contrast.'
3. Je moet maar durven: een lichtgele stoel in een kamer vol blauwtinten. Waarom heb je dat gedaan?
'Door ton sur ton kleuren te gebruiken, krijg je nuanceverschillen en daardoor wordt een interieur levendig. Zo komt het blauw van de muur in een iets diepere tint terug in de gordijnen en hebben ook de meubels verschillende blauwtinten. Dit is de kracht van de herhaling. Als tegenhanger, om het geheel warmte te geven, kun je een item neerzetten in een andere kleur, zoals hier de roomgele stoel. Het geel staat trouwens niet op zichzelf, het komt terug in de ramen aan de bovenkant.'
4. Het houtwerk, het gordijn, de radiator, het kastje: ze hebben allemaal een opvallend lijnenspel. Hoe voorkom je dat het druk wordt?
'De lijnen in de prachtige houten ronding hebben een constant ritme. Hetzelfde geldt voor de kast en de radiator. Zo ontstaat boven- en onderin een subtiel lijnenspel. Dit zorgt voor rust. Dat er geen kleurcontrasten zijn, versterkt dit gevoel. Kijk je naar het patchworkgordijn, dan zie je dat de lijnen daar minder subtiel zijn. De transparante stoffen zijn een combinatie van zand met wit. Een dikkere stof, die niet transparant is, arceert de verschillende vlakken. De gebruikte kleuren komen uit hetzelfde palet als de rest van de ruimte, hierdoor ontstaat verbinding. Maar qua materiaal zijn de stoffen natuurlijk totaal anders: niet hard en glad, maar juist zacht en soepel. Doordat er een constante herhaling is van patronen, weliswaar verspringend, komt ook in de gordijnen een ritme. Het zachte in het lijnenspel, ze zijn nét niet on track, geeft diepte. Daardoor gaat je oog eigenlijk meteen naar het raam toe, maar krijgt ook de ronding bovenin de aandacht die hij verdient.'
5. Hoe geef je een badkamer dit lekkere spa-gevoel?
'Door het rustig en simpel te houden. Kies ingetogen kleuren en mix zeker niet allerlei dingen door elkaar. Om het geheel iets meer body te geven, kun je wel een paar accenten toevoegen. Hier heb ik dat gedaan met zwart: in de kraan, de spiegel en natuurlijk bij de zwarte omkadering van de gordijnen. Kies voor lichte, luchtige stoffen. En: de badmat kan even de kast in, de badkamer gaat nu in standje zomer.'