De stylist
Wie Marianne Luning
Welke Seizoen 13, aflevering 12, bij Raymond en Esther in Rotterdam
Waarom 'Interieurkeuzes die nu steeds normaler worden, paste ik in dit karakteristieke pand voor het eerst toe.'
Woonprobleem Met haar liefde voor bloemige nostalgie en zijn voorkeur voor een moderne woonstijl, kregen de bewoners de ruimtes niet knus
Bijzonder Wat 'brave Nederlanders' in haar ogen niet snel doen, deed Marianne hier wel
Weer verliefd op je huis seizoen 13, aflevering 12
Het pand zelf, een Rotterdams herenhuis met hoge plafonds en oude details, was in één woord prachtig. Toch geven de allesbehalve brave keuzes die stylist Marianne hier maakte de doorslag: dit is haar favoriete make-over. 'Hier woonden kunstenaars die niet vies waren van bijzondere vormen en kleuren. Daar word ik blij van', vertelt Marianne. Toch uitte de toegepaste speelsheid zich in een rommelig geheel, waar niks een duidelijke functie had. Waar de uitdagingen van een hoge ruimte en twee uiteenlopende woonsmaken niet nieuw waren, was Marianne's aanpak dat wél. Ze presenteerde haar woonoplossing vol vernieuwing als moderne nostalgie: een combinatie van zijn voorkeur voor modern en haar hang naar toen met een theatrale touch. 'Met een beetje lef heb ik daar rijkelijk gebruik van gemaakt.'
“Een gekleurd plafond wordt nu omarmd, maar was toen vernieuwend”
De make-over
Hoewel ze vond dat ze met deze woonstijl wel wat regels kon overtreden, vond Marianne het zelf stiekem ook spannend hoe haar keuzes zouden uitpakken. Nu ze op de make-over terugblikt, vallen haar twee elementen op die toen verrassend nieuw waren en nu - ruim drie jaar later - al veel meer omarmd worden. 'Ik koos een bank met een ronding, dat zag je nauwelijks. Ik kan me de verbaasde fabrikant nog goed herinneren. Maar om het nostalgische retro-gevoel te combineren met modern, moest en zou hij rond worden.' Hetzelfde geldt voor het troebelgeel geverfde plafond. 'Gekleurde muren kenden we, maar gekleurde plafonds waren minder normaal voor make-overs. En dan koos ik ook nog voor geel. Tegenwoordig juichen mensen het toe óf keuren ze het af, maar het wordt wel steeds normaler.' Terugkijkend is het de combinatie van de bank en het plafond die dit een fijn, zonnig huis maakt. Maar het grootste woweffect komt volgens Marianne toch van het behang. Alsof de opvallende bloemenprint niet bijzonder genoeg was, liet ze de banen om de hoek doorlopen en knipte ze losse bloemen uit om het dessin 'verwaaid' te laten afvloeien. 'Alles wat wij brave Nederlanders niet snel doen, heb ik daar toegepast. Het huis ademt lef, maar wel met smaak', concludeert ze.
“Ik verbind botsende wensen tot één oplossing”
Persoonlijke eer
Naast buiten de lijntjes kleuren, maakt stylen vanuit de mens én het huis dit een echte Marianne make-over. Zo neemt ze de tijd om te kijken wat de bewoners willen, maar ook wat het huis eer aandoet. 'Ik interpreteer het op mijn eigen manier, maar probeer ook de botsende wensen met elkaar te verbinden tot één oplossing in plaats van voor beide iets in huis te halen.' De moderne bank in theatrale uitvoering en kleurrijke neonlichten zijn daar ultieme voorbeelden van.