vtverbouwen

Dit is wat je moet weten over het onderhoud van de boeiboord

Dit is wat je moet weten over het onderhoud van de boeiboord Getty Images
Getty Images
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Boeiboord… wat is dat?

Een boeiboord heeft niets te maken met boten. Boeiboorden - ook wel boeidelen genoemd- worden namelijk gebruikt om de dakgoot of de rand van het dak mee af te werken. Het is een plank of plaat onder de dakgoot, een plat dak of rondom een dakkapel of overkapping. Het dient als het ware als een sierlijst van de woning en zorgt voor een mooie overgang tussen het dak en de gevel.

Functies van een boeiboord

Nu je weet wat een boeiboord is, gaat er misschien een belletje rinkelen. De dikke rand rondom het dak, de dakkapel of de overkapping springt namelijk meteen in het oog, maar wat is de functie van een boeiboord? Die is tweeledig:

  • Weerbescherming: Boeiboorden beschermen de dakrand tegen weersinvloeden. Zo komt er geen vocht tussen de gevel en het dak en dat helpt houtrot en andere schade voorkomen.

  • Esthetische waarde: Naast de beschermende rol hebben boeidelen ook een visuele rol. De verschillende materialen, kleuren en diktes geven de woning een andere look.

Lees verder onder de advertentie

Materialen: hout vs kunststof

Boeiboorden zijn meestal gemaakt van hout of kunststof. Vroeger werd hout vaker gebruikt, maar net als met houten kozijnen hebben ook houten boeiboorden onderhoud nodig. Meer hierover lees je verderop in dit artikel.

Een kunststof boeiboord hoef je daarentegen nauwelijks te onderhouden. Dat scheelt weer een lastige schilderklus op hoogte. Het kunststof materiaal kan beter tegen het Hollandse, regenachtige weer en verkleurt niet of nauwelijks door de zon. Een nadeel van kunststof boeiboorden is de hogere aanschafprijs. Echter heb je dat verschil snel terugverdiend omdat je geen geld kwijt bent aan verf. Een ander nadeel is dat een kunststof boeiboord niet de natuurlijke looks heeft van hout. Gelukkig lijken de meeste kunststofsoorten tegenwoordig allang niet meer op plastic.

Onderhoud en levensduur

We zeiden het al even: houten boeiboorden hebben onderhoud nodig. Ze komen namelijk dag in dag uit in aanraking met regen en wind. Eens in de 5 jaar een goede schilderbeurt zorgt voor een optimale bescherming tegen deze weersinvloeden. Op die manier gaan houten boeidelen zo'n 20 jaar mee. Bij achterstallig onderhoud kan er houtrot of schimmel ontstaan en uiteindelijk bestaat de kans dat je het complete boeiboord moet vervangen. En dat is een duur grapje, namelijk zo'n € 60,- tot € 140,- per meter.

Lees verder onder de advertentie

Omdat ze zo onderhoudsarm zijn, kiezen veel mensen voor kunststof boeidelen. Toch hebben ook deze af en toe wat liefde en aandacht nodig. In principe is het genoeg om ze twee keer per jaar schoon te maken met een doek en een sopje. Sommige kunststof boeiboorden blijven op die manier tot wel 40 jaar goed.

TIP

Wanneer je toch bezig bent met de boeiboorden schoonmaken, neem dan ook meteen de dakgoot mee.

Boeiboord vervangen

Is er sprake van achterstallig onderhoud op de boeiboord? Of heb je een woning gekocht met oudere, houten boeidelen? Dan is het verstandig om ze te vervangen. Wil je toekomstig onderhoud zo lang mogelijk uitstellen en de kosten op de lange termijn drukken? Dan zijn kunststof boeiboorden een verstandige keuze. Reken hierbij ongeveer op kosten tussen de € 90,- en € 140,- per meter. Nieuwe houten boeiboorden zijn er al vanaf € 60,- per meter. Verder hangt de prijs af van het soort huis, het afvoeren van oude boeidelen, de formaten en of de dakgoot ook aan vervanging toe is.

Lees verder onder de advertentie

LEES OOK
Dit zijn de gemiddelde kosten van een nieuw dak.

Zelf doen of uitbesteden?

Het vervangen van boeiboorden is een klus op hoogte. Voel je je niet zo veilig op een ladder, dan is het verstandig om dit karwei uit te besteden. Vooral het plaatsen van houten boeidelen is specialistisch werk. Als het niet goed gebeurt, kan het hout kromtrekken. Kunststof dakranden plaatsen is daarentegen een stuk makkelijker. Zelfs met twee rechterhanden kun je zelf een poging wagen.