WORD ABONNEE

kies nú voor een abonnement met korting

abonneer nú met korting

Eindelijk! 6 energiebesparende tips die wél goed zijn voor je gezondheid

De verwarming omlaag, extra trui aan, een haardblok in het vuur en het raam vaker dicht: sinds de hoge gas- en energieprijzen probeert iedereen energie te besparen. Top voor je portemonnee, maar het effect hiervan op je gezondheid wordt nogal eens vergeten, zo blijkt uit onderzoek. Zo kun je besparen én houd je je huis tegelijkertijd duurzaam en gezond.

In samenwerking met Nationale-Nederlanden

82% van de Nederlandse huiseigenaren denkt dat het af en toe openzetten van ramen de beste manier van ventileren is. Spoiler alert: dat is het niet.

Nooit te oud om te (venti)leren

Dat ventileren belangrijk is, is vast geen verrassing voor je. Uit recent onderzoek van PanelWizard in opdracht van Nationale-Nederlanden onder ruim 2000 woningeigenaren blijkt dat veel Nederlanders af en toe het raam openzetten. Natuurlijk is luchten goed, maar een halfuur na het sluiten van het raam is er nog maar weinig over van die verse lucht in huis. Non-stop verse lucht in huis is dan ook een stuk gezonder. Dit doe je bijvoorbeeld door ventilatieroosters open te zetten. Op die manier verklein je de kans op schimmels en zorg je er ook voor dat fijnstof minder lang in huis blijft hangen. 

73% vindt een duurzame woning belangrijker dan een gezonde woning.

Nog een blokje erop

Met de verwarming op standje vrieskou steekt bijna een op de vijf woningbezitters vaker de open haard, hout- of pelletkachel aan, zo blijkt uit hetzelfde onderzoek van Nationale-Nederlanden. Film op, wijntje erbij en een knisperend haardvuur: knusser wordt het niet. Maar echt goed voor je gezondheid en het milieu is dat helaas niet. Door het aansteken van een haard komen er stoffen vrij, zoals fijnstof en koolmonoxide. Gelukkig zijn er eenvoudige manieren om energie te besparen zónder dat het ten koste gaat van het binnenklimaat in huis.

Ruim negen op de tien Nederlanders zet de verwarming deze winter lager.

6x duurzamere én gezondere keuzes

Een duurzamere, gezondere woning is dus wel degelijk mogelijk. Daarom nog zes tips om energie te besparen en goed voor jezelf en eventueel je gezin te zorgen:


1. Kook op inductie
Bij koken op inductie komen er minder schadelijke stoffen vrij dan bij koken op gas.

2. Zet de verwarming lager, maar niet té laag

Laat de thermostaat niet onder de 15 graden komen (ook ’s nachts), dan kan er condensatie en schimmelvorming ontstaan.

3. Zet de keukenwekker bij het douchen
Blijf niet te lang hangen onder die douche ’s morgens. En ja, we weten het – moeilijk! Maar het scheelt écht.

4. Plaats tochtstrips bij de ramen en deuren

Een eenvoudige klus die binnen een paar minuten is geklaard, maar waarmee je de kou de hele winter beter buiten houdt. 

5. Slapen met genoeg frisse lucht

Daarvoor is het niet nodig om de ramen in de slaapkamer overdag urenlang open te houden.  Tien tot vijftien minuten per dag goed luchten is voldoende én bespaart energie. Maar zorg er daarnaast wel voor dat je voldoende ventileert.

6. Ventileer voldoende

Met ventilatie zorg je ervoor dat er continu verse lucht je huis in stroomt – óók in de winter. Dat doe je bijvoorbeeld met ventilatieroosters in de ramen. Je kunt ook kiezen voor een mechanisch ventilatiesysteem.

Weten hoe duurzaam en gezond jouw huis is? Doe de speciale check op het platform Duurzaam en Gezond Wonen van Nationale-Nederlanden. En bekijk ook meteen met welke (eenvoudige) aanpassingen jij stappen kunt zetten richting een duurzamere én gezondere woning. 

nog meer: Samenwerking