WORD ABONNEE

kies nú voor een abonnement met korting

abonneer nú met korting

Kijk binnen in een winkelpand met bovenwoning in Arnhem

‘Queen of Hollywood Regency’ werd Mip wel eens genoemd, maar er glanst veel meer dan alleen goud in haar huis. Haar woning zit boven haar eigen winkel in een oud winkelpand. Kijk binnen in dit huis waarin stijl geen tijd of grenzen kent.

groene bank
Vintage bank De Sede, glazen bijzettafels Belgo Chrom, hanglampen Glashütte Limburg, tafellamp van Luigi Massoni voor Guzzini, brutalistische driepoot kandelaar uit Duitsland, kussen Mippies, planten, bloemen en potten De Bloemenwinkel Arnhem en kringloopwinkels, plantenstandaard onbekend, vintage wandplanken van Walter Wirz voor Wilhelm Renz, Afrikaanse beeldjes onder meer van veilingen, tijger van keramiek uit Italië, raambekleding Xenos, vloer PVC-laminaat fabrikant onbekend. Aan de muur vintage reliëf van onder andere koper en messing in Maison Jansen-stijl gemaakt door onbekende kunstenaar.

Combinatie van winkel en woning

Mip van de Pol woont boven haar winkel in het Arnhemse Modekwartier, waar ze vintage design verkoopt in een glanzend excentrieke stijl. Je vindt hier ook zelfontworpen kussens en lampenkappen van exclusieve stoffen. De winkel en woning lopen in elkaar over, want ook het moois dat ze in huis heeft staan, is te koop. ‘Behalve wat ik nog van mijn ouders heb’, haast Mip zich te zeggen. ‘Mijn moeder had een antiekwinkel, mijn vader zat in de kunst. De kandelaars, het glaswerk en de etnische kleinoden van hen horen en blijven bij mij. En als iemand het koperen wandreliëf van de hagedis wil hebben, moet er een extreem bod op tafel komen. Dat is namelijk mijn favoriete stuk in huis. Met pijn in het hart verkocht ik laatst wel het Parijse kamerscherm in de eetkamer. Ik val voor dit soort unieke, uitzinnige items.’

houten tafel
Lamp van Verner Panton, handgemaakt kamerscherm uit de jaren 80 in art-decostijl van Fournier Decoration, eettafel uit de jaren 50 met stoelen van Kai Lyngfeldt Larsen voor Søren Willadsen, stenen vogel op tafel herkomst onbekend, paddenstoellamp van Peill & Putzler, Italiaanse staande lamp merk onbekend, vaas, bloempotten De Bloemenwinkel, oude koperen pot van een kringloopwinkel, plantentafel herkomst onbekend, sjaal van Humanoid, handtas van Heleen van de Veer.
zwarte trap
Lamp Peill & Putzler, mand De Bloemwinkel, kast Belgo Chrom, kruis verjaardagscadeau, jaren 60-vloerlamp merk onbekend, overig onbekend.

Pionier in het Modekwartier

Ruim twintig jaar geleden was Mip op zoek naar een woonruimte met atelier. Ze kreeg een riant winkelpand te huur aangeboden in de verloederde volkswijk Klarendal. ‘Ik had meteen het gevoel dat Klarendal potentie had. Nadat ik me hier als eerste creatief vestigde, durfden anderen ook. Ik ontwierp destijds tassen en sieraden. Niet veel later besloot Volkshuisvesting – waar ik van huur – een aantal leegstaande winkelpanden aan de Klarendalseweg op te knappen. Het Modekwartier was geboren. Ook mijn pand werd gerenoveerd. De zolders zijn bij het huis betrokken, daar zijn twee slaapkamers gekomen. Ook de keuken is opgeknapt. Ik had niet veel keuze, maar zwarte tegels en een zwart aanrechtblad zorgden dat het er in elk geval niet standaard uitzag. Mijn huis lijkt vrij kleurrijk, dat is een beetje schijn. Ik houd juist van rustige tinten: groen, grijs, wit. Dat is mijn basis, de kleur zit ’m in de decoratieve items.’

houten balken
Afrikaanse trommels en maskers door de jaren heen verzameld, onder meer op veilingen. Italiaanse messing stoel van Chiavari uit de jaren 50, schelpenhanger van Verner Panton, achthoekige jaren 70-bijzettafel uit Frankrijk, lampvoet met mineraal en kap Mippies, tijdschriftenhouder van Maison Bagues uit de jaren 50, kelim uit Afghanistan, overig onbekend.

Nieuwe start

Haar tassen en sieraden verkocht Mip internationaal. En met succes. Tot de financiële crisis haar dwong te stoppen. ‘Dat was hard. Het enige wat ik nog had, was dit pand en al de mooie vintage stukken die ik door de jaren heen uit liefde had verzameld. Toen ik me ging herbezinnen op mijn toekomst, besloot dat ik verder wilde in vintage. Ik wilde niet lange meer nieuwe spullen de wereld in slingeren maar mooie dingen uit andere tijden een tweede leven geven. Dat vond ik veel meer passen bij de tijd. Ik laat mensen graag duurzame keuzes maken en wil zorgen dat ze niet uit gewoonte naar Ikea hollen.’

gouden muur
In het raam een mini-roomdivider uit een rommelwinkel, reiger tafellamp uit de jaren 60, half ovale nachttafels met getint glas en massief messing van onbekende fabrikant, fotolijst uit Duitsland, lamp van Gaetano Sciolari, kelim uit Afghanistan, behang Artwallcollection by Hanneke van de Pol, kussens Mippies, grijze sprei Jysk, gele sprei van lamsvacht herkomst onbekend.

“Ik blijf helemaal door stylen tot het randje, tot het

behaagt én prikkelt”

groene bank
Bank de Sede, bijzettafel Belgo Chrom, lampen Glashütte Limburg, kussen Mippies, plank Wilhelm Renz, kunst in Maison Jansen-stijl, overig onbekend.
gouden kast
Stellage van Pierre Vandel, geel aardewerken vergiet van oma, overig aardewerk tweedehandswinkels en Marktplaats, glaswerk Sissy-Boy, tulpenvaas De Bloemwinkel, kaftan uit Ibiza, overig onbekend.

Als je vintage koopt, heb je mooiere meubels om je heen. En als iedereen dat doet, maak je samen het verschil stelt Mip. ‘Ik snap dat het fijn is om een nieuwe bank neer te zetten met een fris kleed erbij, maar je kunt een oude kelim prima laten reinigen en een leren bank ook. Ik startte door spullen uit mijn eigen huis naar beneden te halen, naar de winkel. Het bleek dat ik opnieuw een vooruitziende blik had, want al gauw was er de enorme belangstelling voor vintage die je nu overal ziet.’

Stijl kent geen tijd

‘Voor mijn stijl heb ik geen naam. In het begin stond ik bekend als de Queen of Hollywood Regency, omdat ik al vroeg koperen palmbomen, porseleinen tijgers en tafels van glas met messing had. Die Amerikaanse jaren ’70 en ’80 chic – sommigen zeggen kitsch – was hier niet zo bekend. Dus dat sprong eruit. Maar ik heb het altijd gemixt met afwijkende elementen zoals Afrikaanse maskers, die ik al dertig jaar verzamel. Ik denk sowieso dat stijlaanduidingen steeds minder vaak van toepassing zijn op interieurs. Er bestaan inmiddels zo veel verschillende designstijlen en ze worden zonder schroom door elkaar gegooid. Als ik de Amerikaanse Vogue koop, zie ik cocktails van etnisch, Memphis, Hollywood Regency, mid-century modern en brutalisme. Hoe ga je dat dan noemen?’

Zelf zet Mip rustig een space age lamp op een antieke kast. Ze hangt een spiegel van Murano-glas boven een Chinees lakkastje, toont op-art in dezelfde ruimte als een papegaai van glimmend koper. ‘Als mensen dat zien, denken ze opeens: o ja, dat kan goed samen. Dat is mijn kracht. Ik denk in totaalbeelden, die ik langzaam opbouw. Dan begin ik met een stoel of kruk en zoek steeds meer items eromheen. Het is proberen en balanceren. Kijken hoe ver je kunt gaan en soms weer wat terugnemen. Zo blijf ik stylen tot het behaagt én prikkelt. Dat is typisch Mip, denk ik.’

LEES OOK
Spiegelen maar: 5 tips voor een spiegel in de woonkamer

gouden spiegel
Spiegel van Murano-glas uit de jaren 50, messing vogels gevonden in Duitsland, Chinese ladekast uit circa 1950, vaasjes van De Bloemenwinkel.
zwarte trap
Papegaai uit de jaren 70 van Sergio Bustamante uit Mexico, Deense voetenbank van onbekende ontwerper, kussens van Mippies, glazen bijzettafel Belga Chrom. Grafisch kunstwerk Artwallcollection by Hanneke van de Pol, antieke koperen pot, tafeltje uit Afrika. Vloerlamp uit de jaren 60 met contra­gewicht van onbekend merk. Alle plantenpotten van De Bloemwinkel, stapelbare kandelaars uit de jaren 60 van Ceasar Stoffi voor Nagel, vintage glazen kandelaar uit Denemarken. Maskers uit onder meer Ivoorkust en Papoea-Nieuw-Guinea door de jaren heen verzameld, deels via veilingen. Hanglamp Glashütte Limburg.

Absolutely fabulous

‘Voor mezelf ben ik nu beland in het hogere segment van unieke stukken, vaak tussen functioneel design en kunst in. Daar doe ik mezelf niet altijd een plezier mee. Op wat plantenpotten en snuisterijen na is het meeste wat ik mooi vind duur. Voor mij moet iets de wow-factor hebben, het moet fabuleus zijn, zoals ik dat noem. Dan kan het gaan om een stuk uit 1920, 1950, of zelfs uit 2000. Dat maakt niet uit. Het voordeel is wel dat ik steeds minder wissel in mijn huis omdat ik zo langzamerhand alleen maar spullen heb die ik helemaal fantastisch vind. Gelukkig doe ik naast mijn winkel ook stilistische transformaties van huizen, hotels, restaurants en filmsets. Daar kan ik me in blijven uitleven.’

Shop de stijl…

nog meer: binnenkijken