Binnenkijken in een hotel met Italiaans en Scandinavisch design

De Schilderijenkamer op de eerste verdieping van het hoofdhuis. Hier hangen vijf stukken, oftewel behangsels, van Willem Joseph Laquy (ca. 1780): voorstellingen uit de tragedies van Voltaire. Chaise longue Grand Piano en stoel Beetle van GamFratesi uit de collectie van Gubi.  Beeld vtwonen hotels bijlage 13-2020 | Fotografie Ernie Enkelaar  | Tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen
Beeld vtwonen hotels bijlage 13-2020 | Fotografie Ernie Enkelaar | Tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen

De aankomst is sprookjesachtig: een brede beukenlaan leidt naar een landgoed met kasteel. Op een plek waar klassieke grandeur en een glossy interieur moeiteloos samengaan is een glansrol weggelegd voor messing, marmer en krachtige kleuren. Hotel Parc Broekhuizen is een hidden gem op de Utrechtse Heuvelrug.

waar: Leersum, Utrecht

soort huis: Culinair landgoed

soort bouw: hoofdhuis, bijgebouwen (boerderij, koetshuis en oranjerie) en parklandschap

Lees verder onder de advertentie
Eyecatcher van de Voltaire Bar is de op maat gemaakte bar van messing en marmer. De Beetle chair, een ontwerp van GamFratesi voor Gubi, is op veel plekken in het hotel terug te zien, in verschillende kleuren. Het schilderij tegen de achterwand is van ‘stylemeister’ San Ming. Beeld vtwonen hotels bijlage 13-2020 | Fotografie Ernie Enkelaar  | Tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen
Beeld vtwonen hotels bijlage 13-2020 | Fotografie Ernie Enkelaar | Tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen
De gebogen messing banken in De Parc-zaal, onderdeel van restaurant Voltaire, zijn op maat gemaakt en geven een gevoel van intimiteit en geborgenheid. Interieurontwerper Judith van Mourik liet ze bekleden met de stof Azulejos van Jean Paul Gaultier voor Lelièvre, de motieven zijn gebaseerd op handbeschilderde azulejos, tegels uit Spanje en Portugal. Beeld vtwonen hotels bijlage 13-2020 | Fotografie Ernie Enkelaar  | Tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen
Beeld vtwonen hotels bijlage 13-2020 | Fotografie Ernie Enkelaar | Tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen

Landgoed Broekhuizen

Vroeg in de vijftiende eeuw stond er al een indrukwekkend huis met het uiterlijk van een kasteel, inclusief slotgracht en torens, op het zestig hectare grote Landgoed Broekhuizen. De plek groeide uit tot een geliefde stek voor welgestelde families om de hectiek van de stad te ontvluchten en op adem te komen in de natuur. Volgens Parc Broekhuizen-directeur Anita Bos is er weinig veranderd. ‘Oké, tegenwoordig telt het landgoed zo’n zes hectare, maar doordat het overloopt in Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug ervaar je nog altijd de enorme ruimte en het vrije gevoel.’

HIER OVERNACHTEN?
Dat kan! Boek hier een nacht in Hotel Parc Broekhuizen

Deze privésalon op de eerste verdieping heeft een monumentale schouw, schitterend uitzicht en als pronkstuk een luie loungechair van Patricia Urquiola voor Moroso. Beeld vtwonen hotels bijlage 13-2020 | Fotografie Ernie Enkelaar  | Tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen
Beeld vtwonen hotels bijlage 13-2020 | Fotografie Ernie Enkelaar | Tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen
De entreeruimte van het hoofdhuis zet meteen de toon: klassieke elementen – zoals een marmeren vloer, lambrisering en donkere, houten luiken – in combinatie met moderne toevoegingen, zoals een strakke bank en XL abstract kunstwerk. Beeld vtwonen hotels bijlage 13-2020 | Fotografie Ernie Enkelaar  | Tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen
Beeld vtwonen hotels bijlage 13-2020 | Fotografie Ernie Enkelaar | Tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen
In de salon op de eerste verdieping is origineel geschilderd behang behouden. De luiken maken gordijnen overbodig, die zouden het beeld stoffig maken en het vrije uitzicht belemmeren. Sofa Paradise is een ontwerp van de Zweedse Kerstin Hörlin-Holmquist voor Gubi. Beeld vtwonen hotels bijlage 13-2020 | Fotografie Ernie Enkelaar  | Tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen
Beeld vtwonen hotels bijlage 13-2020 | Fotografie Ernie Enkelaar | Tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen
In het monumentale trappenhuis met donkere balusters, sierlijk stucwerk en plafondornamenten ontwierp Judith een loper met dégradé-effect, van hardroze naar groen. De krachtige kleuren zwakken het effect van het eikenhout af. Het spectaculaire, ijle lichtobject van Jan Pauwels maakt de balans tussen klassiek en modern compleet. Beeld vtwonen hotels bijlage 13-2020 | Fotografie Ernie Enkelaar  | Tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen
Beeld vtwonen hotels bijlage 13-2020 | Fotografie Ernie Enkelaar | Tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen

Een flinke dot glamour

In de loop der tijd paste iedere eigenaar het huis aan het heersende modebeeld aan. Zo is het in de achttiende eeuw herbouwd in neoklassieke stijl. Het hoofdgebouw lijkt sindsdien onveranderd, maar schijn bedriegt; het brandde in 1906 volledig af. ‘Het is een klassiek verhaal. Terwijl de vrouw des huizes bij kaarslicht zat te lezen, vatte de vitrage vlam. De eigenaren lieten zich niet kisten en is nog hetzelfde jaar gestart met de wederopbouw. Het huis is in ere hersteld, met toevoeging van moderne elementen: brandwerend beton en centrale verwarming – een noviteit in Nederland. De gietijzeren radiatoren functioneren nog altijd!’ Ook wat betreft het interieur leek het alsof er niets was gebeurd. ‘De eigenaren kochten op veilingen antieke stukken die onderdeel hadden kunnen zijn van de originele inboedel, zoals schouwen en spiegels. Ook lieten ze authentiek ogende betimmeringen en figuratief stucwerk aanbrengen.’

Lees verder onder de advertentie

Je blijft rondkijken, er valt zo veel te zien!

Boetiekhotel

Het statige huis werd eind jaren 60 een Rijksmonument, maar die status voorkwam niet dat het verval toesloeg. ‘Toen het landgoed in 2011 werd aangekocht, was het doel huis én inboedel tot in de puntjes te renoveren en voor de toekomst te behouden. Dat project nam vier jaar in beslag.’ Het landgoed werd het decor van een exclusief boetiekhotel. Een plek waar de natuur een grote rol speelt; in iedere ruimte zijn er hoge ramen met schitterend uitzicht.

Ontwerp

‘Wat betreft de sfeer was het van belang dat het verleden werd geëerd, maar tegelijkertijd het heden in huis werd gehaald. Licht, luchtig en modern. Interieurontwerper Judith van Mourik voelde dit feilloos aan. Haar ontwerp won in 2018 de Leading Design Hotel Award. Ik heb in heel wat hotels gewerkt, maar dit is de eerste plek waar gasten écht gaan rondkijken. Er valt ook zoveel te zien. Het meest indrukwekkend vind ik het monumentale trappenhuis. Voor deze ruimte ontwierp Judith een loper met kleurverloop, van hardroze naar groen, en voegde een moderne kroonluchter van designer Jan Pauwels toe.’ Een fikse vleug glamour, eigentijds design en sprekende kleur als tegenwicht voor klassieke grandeur – bij Parc Broekhuizen gaan heden en verleden hand in hand.

De grootste suite van Parc Broekhuizen heeft zicht op het tuinpark en de vijverpartij. Het strakke hemelbed Aluminium is een ontwerp van Bruno Fattorini voor MDF Italia. Interieurontwerper Judith van Mourik plaatste het vrij in de ruimte. Het marmer voor de platen in de badkamer koos ze zelf uit, op locatie in Carrara, op basis van de patronen in de adering.  Beeld vtwonen hotels bijlage 13-2020 | Fotografie Ernie Enkelaar  | Tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen
Beeld vtwonen hotels bijlage 13-2020 | Fotografie Ernie Enkelaar | Tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen
Het petrol van het trappenhuis is geen standaardkleur, maar werd door Judith samengesteld. Afhankelijk van de lichtinval oogt de kleur steeds anders, van groen tot grijs. Beeld vtwonen hotels bijlage 13-2020 | Fotografie Ernie Enkelaar  | Tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen
Beeld vtwonen hotels bijlage 13-2020 | Fotografie Ernie Enkelaar | Tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen

LEES OOK
Hotel chic: wat is het precies en hoe krijg je het voor elkaar

Shop de stijl…

Bron: vtwonen hotelbijlage 13-2020 | Fotografie Ernie Enkelaar | Tekst Roos Stalpers en Fee van ’t Veen

Lees verder onder de advertentie