Wie Faan Olgers (1947)
Maakt Constructieve vormstudies met een uitgesproken grafisch karakter. Het werk doet enigszins denken aan bouwtekeningen of vouwmodellen
Online @bisougallery
Bijzonder Faan brengt driedimensionale vormen terug tot platte vlakken. 'Ik probeer er een technische bouwplaat van te maken, maar houd daarbij wel de esthetiek in de gaten'
Typisch Faan Het zoeken naar constructieve oplossingen voor gecompliceerde vormvraagstukken
Constructeur
Een kunstenaar noemt Faan zichzelf niet; het woord staat hem tegen. 'De term is behoorlijk pretentieus en uitgehold. Iedere oud-voetballer die een bloem schildert, noemt zichzelf een kunstenaar. Bij wijze van grap heb ik jaren geleden constructeur op mijn visitekaartje laten zetten. Feitelijk dekt de term de lading: ik ontwerp geen bruggen of iets dergelijks, maar construeer wel vormen. In het verleden veel van hout, tegenwoordig vooral van stevig papier.'
LEES OOK
Annemieke van Art in Return maakt enorm populaire Reliëf kunstwerken
Vorm volgt visie
'Ieder werk dat ik maak, begint met de visualisatie van een vorm. Voor mijn meest recente werk – nummer 1249 – zag ik een papieren vorm voor me van zo'n 30 centimeter hoog. Een klein tafeltje met daarop een puntmuts waarop een rechthoekig dopje balanceert. Ik noem het Tovenaar op tafel. Een uitdagende titel voor een gecompliceerde vorm. Vervolgens start ik in mijn atelier met tekenen, schetsen, vouwen en probeer ik zo'n vorm uit te werken tot bouwplaat – bijna als een luciferdoosje dat je uitvouwt om het vouwmodel zichtbaar te maken.'
“Zo’n vorm werk ik uit tot een bouwplaat.”
Prints met porem
Het is een tijdrovend proces met een glansrol voor geduld en zorgvuldigheid waarbij Faan ook de esthetiek scherp in het vizier houdt – een samenspel van ratio en intuïtie. 'Vooral wat betreft verhoudingen en compositie vertrouw ik op mijn buikgevoel.' Zodra een model gereed is, wordt de tekening opengesneden. Dit sjabloon vormt de basis van het kunstwerk, bijvoorbeeld voor een monochrome afdruk in beperkte oplage in olieverf. 'Maar liever nog vul ik het werk in met potlood of presenteer ik het als een cut out.' Het is dit handwerk en de kleine oneffenheden die hiermee gepaard gaan, die de strakke, geometrische prints een eigen karakter geven. 'Net als de monumentale maat, die is standaard 70×100 cm. Hierdoor heeft het werk tenminste een beetje een porem.'
LEES OOK
Eenmaal, andermaal… Hierom zijn veilingen ook jouw nieuwste hobby
Bron: vtwonen 09-2020 | productie & tekst roos stalpers en fee van 't veen | fotografie van bisou gallery, kunst van Faan Olgers