Wie: Spike (55, oprichter Jouez les Enfants), Mies (53, oprichter Jouez les Enfants), Piet (20) en hond Kees
Online: jouezlesenfants.com, @jouez_les_enfants
Wat: drive-in-woning uit de jaren 70, 170 m²
Waar: Duivendrecht, sinds 2020
Woonsmaak: vintage design
Bijzonder: de levendigheid die vintage geeft aan het betonnen 'blok'
Vintage brutalisme
Tik, tik, tik. Als een soort archeologen gingen Mies en Spike langs de muren en plafonds van hun pas gekochte jaren 70 drive-in-woning in Duivendrecht. Gewapend met hamer en beitel, op zoek naar de originele betonnen muren onder de dikke lagen granol. 'Het thema van dit huis is brutalisme', zegt Mies. 'Het liefst had ik dat het beton van alle muren en plafonds weer zichtbaar zou zijn, maar dat was onbegonnen werk.' Eén wand was bekleed met juten behang in plaats van granol – daar lukte het wél. 'En bij de open haard', vult Spike aan. Mies: 'O ja, de open haard. We hoopten dat onder het granol grijze bakstenen zouden zitten. Dat bleek het geval, dus die hebben we weer tevoorschijn getoverd.' Dat zoeken naar de originele elementen doen Mies en Spike niet alleen in het huis zelf. Ook hun meubels en accessoires zijn grotendeels originele vintage designitems. 'Wij zijn echte origineel- freaks', lacht Spike.
“Ik ben een voorstander van dingen midden in de kamer zetten”
Dezelfde voordeur
Voordat Mies en Spike in 2020 naar Duivendrecht verhuisden, woonden ze in een jaren 70 bungalow in Amsterdam-Noord. 'Die vonden we helemaal te gek, maar we hadden er geen ruimte voor een studio waar we aan ons modelabel konden werken.' In de coronatijd besloten de twee, van origine interieurontwerpers, van koers te veranderen en zich volledig te richten op hun modelabel Jouez les Enfants. Omdat ze vanuit huis wilden werken, gingen ze op zoek naar iets nieuws. Mies: 'We houden erg van de jaren 70 bouw: zowel de straten als de huizen zijn heel ruimtelijk opgezet. Grappig genoeg is dit huis van dezelfde architect als onze bungalow in Amsterdam-Noord. Het heeft daardoor ook dezelfde vibe.' Spike: 'Sterker nog: de voordeur is precies hetzelfde!' Daarmee houden de overeenkomsten wel op, want de drive-in-woning is een rechte betonnen blokkendoos met drie verdiepingen, heel veel ramen en vier balkons. 'De voorkant is precies hetzelfde als de achterkant', zegt Mies. Ze genieten vooral van de grote ramen die aan weerszijden uitzicht bieden op het groen. Spike: 'De aanplant uit de jaren 70 is inmiddels hoog genoeg, dus het is net alsof we in het bos wonen.'
Woonidee
Met een vintage houten hoepel en een geschilderde driehoek creëer je gemakkelijk zelf een origineel grafisch kunstwerk op de muur.
Betonnen basis
De ontwerpers kochten het huis van de eerste bewoner die er na de jaren 90 niets meer aan had gedaan. Spike: 'In originele staat, zou een makelaar zeggen, haha!' Een grondige renovatie was dus nodig. Mies: 'Het huis bestaat in feite uit drie betonnen tunnels die op elkaar zijn gestapeld en waarvan alleen de buitenmuren draagmuren zijn. Alles kon eruit.' Op de open haard na haalden ze alle wanden weg. Er kwam een nieuwe keuken, op alle etages gietvloeren, de ramen kregen dubbel glas en ze plaatsten een trap van de woonverdieping op de eerste etage naar de tuin. Spike: 'Het verbaast ons dat niemand anders hier in de buurt een trap van de woon – verdieping naar de tuin heeft gemaakt – wij vinden het fijn om van de keuken rechtstreeks naar de tuin te kunnen lopen.'
Kleurexperiment
Ze grepen de verhuizing ook aan om te experimenteren met kleur. Mies: 'In ons vorige huis hadden we veel zwart. Ik wilde eens kijken hoe een andere kleur zou zijn.' Spike: 'Ik heb de muren met veel tegenzin in roomkleur Ral 1013 geschilderd.' Mies: 'In combinatie met onze grijze vloer en de witte plafonds werkte het niet. Bovendien kleurt die kleur mee met het licht. Dus de ene keer is het geel, dan weer groen en soms roze. Dat vonden we niks.' Ze kozen er daarom voor om de muren toch weer zwart te schilderen, deze keer met een mooie poederachtige matte verf. Spike: ''Hèhè, we zijn weer thuis', zeiden we toen het klaar was.'
“Die roomkleur werkte niet, daarom werden de muren weer poederachtig zwart”
Niet te kloppend
Het interieur moet niet te kloppend zijn allemaal. 'We kijken vooral naar compositie, kleur en contrasten.' Daarom kozen ze voor een vier meter lange bank die door zijn lengte niet helemaal in het zitgedeelte past. Het keukenblok steekt uit en de kunst aan de muur klopt qua compositie net niet helemaal. Mies: 'Ik ben ook een voorstander van dingen midden in de kamer zetten. Dan creëer je meer diepte en gezellige hoekjes. Daarom ben ik gek op de Poul Cadovius-kast. Die kun je aan twee kanten gebruiken. En met behulp van standaards kun je hem tussen het plafond en de vloer klemmen, waardoor hij ook midden in de ruimte kan staan, als een roomdivider.' Die kast is een van de vele originele vintage designitems in het huis van Mies en Spike. Spike: 'We zijn geen fan van een bepaalde periode of ontwerper. De inrichting is een mix van vintage design met een sterk gevoel voor vorm, kleur en comfort.' Het gebrek aan comfort leidt er nog weleens toe dat een item weer verdwijnt. Spike: 'Soms vinden we een ontwerp heel interessant, zoals de Togo-bank van Ligne Roset. Maar we vonden hem veel te laag bij de grond.' Mies: 'De doorlooptijd van meubels is hier vrij kort. Tegelijkertijd zijn we heel trouw aan dingen die echt goed zijn.'
Bron: vtwonen 11-2024 | styling Fietje Bruijn | fotografie Alexander van Berge | tekst Merel van der Lande