KLEUR VERKOOPT van hilde franq

Afbeelding BD17_kleurverkoopt

Grijp je naar een blauwe of een gele tandenborstel in de winkelrekken? Draag je oranje of groene kledij als je je vrolijk voelt? En bestaan er eigenlijk lelijke kleuren? Of het nu gaat om een sofa, een schoonmaakproduct of een nieuwe outfit: kleur is cruciaal bij de aankoop. Trendwatcher Hilde Francq schreef er een boek over: Kleur verkoopt.

Dat de kleur van een product essentieel is voor het succes ervan wordt vaak onderschat. Voor 85% van de consumenten is kleur dan ook een van de belangrijkste redenen om een product te kopen. Toch blijft het belang van kleur onderbelicht in de bedrijfswereld. In het boek, dat eind mei verschijnt bij Lannoo Campus, toont Hilde Francq welke invloed kleuren en trends hebben op het koopgedrag, en waarom elke marketeer beter grondig nadenkt over het gebruik van kleur.

In de beeldcultuur van vandaag is kleur in combinatie met de juiste materialen, vormen en texturen de sleutel om een product succesvol te maken. Kleur kan een product er goedkoop laten uitzien, of net gesofisticeerd. Kleur kan natuurlijk of synthetisch zijn, mannelijk of vrouwelijk, betrouwbaar of frivool, tijdloos of trendy.

Aan de hand van verschillende cases en getuigenissen geeft het boek talloze tips hoe gefundeerd met kleur aan de slag te gaan. Voorbeelden uit de design-en interieurwereld worden afgewisseld met verhalen uit de mode en culinaire sector. Naast interviews met toonaangevende ontwerpers zoals Ronan en Erwan Bouroullec, Scholten & Baijings en Mette Hay van het gelijkaardige Deense meubelmerk, komen er ook kleurexperts aan het woord. Kok Seppe Nobels vertelt over kleurgebruik in de keuken. Anne Chapelle, CEO van modelabels Ann Demeulemeester en Haider Ackermann, zorgt voor uitleg over kleurgebruik in de mode. En interieurontwerper Gert Voorjans werd gevraagd naar de laatste trends in het architectuurlandschap.

“Van marketingstrategie tot verpakking: kleur is essentieel voor de positionering en de verkoopcijfers van merken en producten. In mijn boek geef ik marketeers, CEO’s en designers tips om gefundeerd kleuren en trends in te zetten”, aldus Hilde Francq. “Dat is geheel in lijn met de filosofie van mijn bedrijf Francq Colors. Je moet niet alleen het hoofd raken, maar ook het hart. Wij onderschatten nooit het belang van eye candy”.

Hilde geef lezingen in het woontheater tijdens de vt wonen&design beurs én zij signeert haar boek. Bekijk hier het programma.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FRANCQ COLORS / HILDE FRANCQ

 

Hilde Francq is trend- en colorwatcher. Met haar bedrijf Francq Colors geeft ze bedrijven creatief maar ook concreet advies over trends en kleuren. Als geen ander beseft ze dat kleuren en trends essentieel zijn in de marketing van een product. Hilde helpt internationale klanten uit diverse sectoren om de juiste kleuren, materialen, texturen, patronen en vormen voor hun producten te kiezen. Die krijgen een plaats binnen de storytelling van elk merk. Daarnaast geeft ze trendlezingen in binnen- en buitenland.

 

///

 

Hilde Francq is onderneemster en visionair, en niet in het minst een dame om U tegen te zeggen. Met haar bedrijf Francq Colors speurt ze de markt af naar aankomende kleuren en trends, en adviseert ze bedrijven wereldwijd op basis van haar trendrapporten. De studie die hieraan vooraf gaat is gebaseerd op invloeden die ze oppikt in steden en op beurzen, uit programma’s van musea en internationale scholen, en dit binnen drie diverse sectoren: food, fashion en interieur. De ‘macrotrend’ die hieruit wordt gedistilleerd, verfijnt en vertaalt ze vervolgens naar lifestyle- en consumententrends. Haar rapport past hierop het ‘connecting the dots’-principe toe, en voorspelt iedere zes maanden met 100% zekerheid de aankomende consumenten- en kleurentrends voor de komende twee jaar. Als je weet dat 85% van alle aankopen gebeurt op basis van kleur, dan is een dergelijk rapport een must have voor eenieder die de trein naar de toekomst niet wil missen. Het feit dat Francqs kleurenrapport 2x per jaar naar 40 bedrijven in verschillende landen wordt verstuurd, bewijst dat dit geen kleurloze woorden zijn.

Vorig artikel Volgend artikel

Schrijf een bericht