STANDPRESENTATIE

Afbeelding standpresent

Een succesvolle standpresentatie hangt van een aantal factoren af
Ziet je stand er door de ogen van een bezoeker uitnodigend uit en is deze toegankelijk?

Is wat je wilt vertellen duidelijk voor een bezoeker? Vertel je niet te veel, staat je stand niet te vol? Kortom maak keuzes in wat je echt wilt bereiken bij de bezoeker en stem daar je boodschap en presentatie op af. Bekijk je stand door de ogen van een bezoeker en niet vanuit je interne perspectief.

De zijden van de stand die aan het gangpad grenzen mogen niet worden dicht gebouwd en moeten voor tenminste 50% open zijn.

Gangpaden vrijhouden
Alle presentaties moeten binnen de eigen standruimte staan. De gangpaden moeten op laste van de brandweer altijd vrij blijven om doorstroom van het publiek te garanderen. Ook reclame uitingen  moeten binnen de standruimte geplaatst worden.

Standbemanning
Jouw stand is een afspiegeling van jouw bedrijf
Zorg dat de stand uitnodigend en toegankelijk is voor bezoekers. Vergeet ook niet de standbemanning. Met gemotiveerde en goed geïnformeerde standbemanning staat of valt de beursdeelname.

Een aantal punten van aandacht:

  • Bekijk de uistraling van je standmedewerkers door de ogen van de bezoeker. Die kent jouw verhaal nog niet. De standbemanning moet uitnodigend zijn om de bezoeker op de stand te ontvangen. Daarnaast hoort de bezoeker graag op welke manier jouw product iets voor zijn woonwensen kan betekenen. Stel de bezoeker in het gesprek op de stand dus centraal.
  • Stel een goede medewerker aan als standcoördinator. Deze persoon heeft tijdens beurs de leiding, kent de doelstelling die je met beursdeelname wilt bereiken. De persoon stuurt [indien van toepassing] de standmedewerkers dagelijks aan en houdt de gang van zaken op de stand in de gaten. De standcoördinator stuurt bij daar waar nodig.
  • Informeer alle standbemanning tijdig over de doelstelling van de beursdeelname, de plannen, de presentatie en producten/primeurs waarmee wordt deelgenomen aan de beurs. Maak de doelstellingen kwalitatief en kwantitatief.
  • Stem af hoe jullie omgaan met de pers en de klantgegevens die je verzamelt.
  • Spreek een gezamenlijke dress- en gedragscode af omtrent kleding, telefoon en catering op de stand. Bijvoorbeeld: telefoongebruik en lunchen buiten het zicht van de klant. Klets niet met elkaar maar met de bezoekers in de gangpaden. Straal plezier in je werk en trots rond je product uit.
  • Evalueer iedere dag de stand, activiteiten en je verhaal en pas aan waar nodig. Elke dag is een nieuwe kans, dus laat dat niet voorbijgaan. Kom je er zelf niet uit. de organisatie denkt ook graag met je mee tijdens de beurs. Wij zijn er de hele dag voor je, dus laat het ons weten als we iets kunnen betekenen,

Train je standbemanning en|of jezelf
Hoe meer de bemanning van je product en doelstellingen weet, hoe beter het beursresultaat. Zij moeten het voor je verkopen. Heeft je standbemanning een training nodig. Zet dit in, je verdient het dubbel en dwars terug.

Hoeveel mensen heb je nodig op de stand?
Die vraag krijgen wij vaak. Dat hangt natuurlijk af van je product en doelstellingen. Een uitgangspunt is o.a. ook het aantal bezoekers per dag. Dat verschilt en dat kan betekenen dat je de ene of andere dag een persoon meer of minder inzet. Zie hieronder een procentuele verdeling van de 88.000 bezoekers over de beursdagen van vorig jaar.

dinsdag 8%
woensdag 12%
donderdag 15%
vrijdag 26%
zaterdag 20%
zondag 19%

Beste stand-verkiezing
Win jij de beste stand-verkiezing?

Jaarlijks kiest een onafhankelijke en deskundige jury aan het begin van de beurs de ‘Beste stand’. De jury let daarbij naast de inrichting met name op beleving, communicatie en bemanning van de stand.

De prijs is 30m2 gratis standruimte voor de volgende editie van de vt wonen&design beurs. Bovendien wordt de winnaar onder de aandacht van de media gebracht. Voor vragen over de verkiezing ‘ Beste stand’ kun je terecht bij de organisatie.

We dagen je uit: Zorg dat de eer voor beste stand 2017 dit jaar naar jouw merk of product gaat!

Vorig artikel Volgend artikel