Onderzoek wijst uit: de kracht van events

Afbeelding BD17_krachtevents_940

DE KRACHT VAN EVENTS IN EEN CROSSMEDIALE CAMPAGNE

Wat is de impact van een evenement als het gaat om de interactie tussen merken en consumenten?
Sanoma | SBS liet er onderzoek naar doen. In dit artikel de verhelderende cijfers.

Dit online onderzoek werd gehouden onder 1000 mensen tussen 18 en 65 jaar, van wie 20% man is en 80% vrouw. Zij bezochten de afgelopen twaalf maanden minstens één van onderstaande evenementen. Het gaat hier om events waar verschillende bedrijven/merken zich presenteren. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Validators, in samenwerking met prof. dr. Ed Peelen, bijzonder hoogleraar Content Marketing, Universiteit van Amsterdam.

Nederlanders zijn dol opevenementen
Nederlanders gaan graag naar evenementen. Gemiddeld bezoekt een Nederlander één tot twee keer per jaar een evenement. Eventbezoekers zijn positief gestemd en staan open voor wat er op het event wordt geboden. Het uitproberen van nieuwe producten scoort hoog, net zoals het opdoen van inspiratie. Verder geven de ondervraagden aan dat events vermaken (82%), ontspannen (73%) en vrolijk, enthousiast en nieuwsgierig maken (ruim 60%). Bovendien krijg je er nuttige tips en informatie (59%).

Waarom gaan Nederlanders naar de vt wonen&design beurs in het bijzonder?
Vooral om op ideeën gebracht te worden door presentaties en demonstraties en zich in één dag te oriënteren op de woonwensen.

De merkbeleving op een evenement
Driekwart van de ondervraagden geeft aan dat een product live zien op een evenement hen positiever laat denken over dat product. 62% zegt het product dan te kopen en 72% begrijpt het product beter.

Effect van events
Kortom, een event is een sterk medium om een consument positiever te laten denken over een merk, om een product beter te begrijpen en om een product te kopen. Daarmee voegen live events een sterk één-op-één merkcontact en live beleving toe aan de crossmediale mediamix.

Succescase van vtwonen en Upstairs Een goed voorbeeld van de kracht van events; de case van Upstairs en vtwonen.
Upstairs en vtwonen zijn in 2014 een crossmediale samenwerking aangegaan. Een crossmedia samenwerking is een partnership tussen twee merken waarbij diverse media ingezet worden welke een versterkende werking op elkaar hebben. Het gaat hier altijd om een totaalconcept met de focus op interactie met de doelgroep.

De vt wonen&design beurs, is een belangrijk onderdeel van deze crossmediale samenwerking, zo blijkt uit recent onderzoek onder respondenten van 20 jaar of ouder die (mede) beslisser zijn als het gaat om inrichten van de woning. Andere onderdelen in de crossmedia-mix zijn tv, print en online.

Voor dit onderzoek heeft Sanoma aan DVJ Insights gevraagd om de toegevoegde waarde van het evenement op de crossmediale mediamix inzichtelijk te maken.

Om de effecten van ‘exposure aan event’ te isoleren vergelijken we de merkpositie van Upstairs tussen verschillende groepen. De groepen die we in deze ‘exposure analyse’ vergelijken zijn:

1. De groep blootgesteld aan de campagne van Upstairs via media én het event.
2. De groep blootgesteld aan de campagne van Upstairs via één van de media maar niet via het event.
3. De groep die helemaal niet is blootgesteld aan de campagne van Upstairs.

Het effect van event als toevoeging in de crossmedia-mix

  •  De reclameherinnering voor Upstairs is 44% hoger bij event-bezoekers ten opzichte van niet-event bezoekers.
  •  Het event zorgt voor een hogere geholpen, spontane en top-of-mind merkbekendheid.
  •  Op overweging van en voorkeur voor merkkeuze is het effect van het event ook terug te zien.
  •  Blootstelling aan het event leidt tot een hogere herkenning van de uitingen voor TV, print en online dan blootstelling enkel via media-inzet.
  •  Dit duidt erop dat er synergie optreedt en dit versterkt de koppeling tussen Upstairs en vtwonen.
  •  Bij de groep event-bezoekers is een hogere interesse in het merk en koopintentie te zien.

Wil je weten wat jouw deelname aan de vt wonen&design beurs voor effect kan hebben op jouw merk? Neem gerust contact met ons op, dan bespreken we jouw wensen en bekijken we samen de mogelijkheden.

vt wonen&design beurs 3 t/m 8 oktober 2017
hello@vtwonenendesignbeurs.nl
tel: 088-5564597 

Onderzoeksgegevens afkomstig uit Sanoma Eventsonderzoek 2016 en de eventmonitor vt wonen&design beurs 2016 

Vorig artikel

Schrijf een bericht