vtwonen

Een opgeruimd bureau

Misschien is een rommelig bureau wel een afspiegeling van een creatieve geest, maar gezellig is anders. De dag beginnen met een opgeruimd bureau werkt toch nét even lekkerder.

opgeruimd bureau

Opbergen zonder 
moeite

Hoe minder moeite het kost om je spullen op te bergen, hoe lager de drempel zal zijn om het te doen. Ordners vergen relatief veel handelingen: papier perforeren en invoegen, tabbladen schrijven, insteekmapjes pakken. Kies liever voor een harmonicamap met vakken of hangmappen. Wedden dat je je spullen net zo snel weer terugvindt als in een ordner? Voor dikkere pakken papier (zoals handleidingen, contracten en folders) kun je mooie A4-dossierdozen gebruiken. Zorg dat ze voor het grijpen staan en dat je op de buitenkant duidelijk aangeeft wat er in zit met een handgeschreven of voorgedrukt label.

Visueel meer rust

Belangrijke boodschappen kun je beter niet op een geeltje schrijven. Ze dwarrelen op de grond en voor je het weet, hangt de hele wand ermee vol. Schrijf je notities liever op een groot memo-bord of op een muursticker, dat geeft visueel meer rust. Voor verdwaalde bonnetjes, visitekaartjes en krabbels is een losbladig notitieboek met notitie- en tabbladen en handige insteekmappen voor bonnen en visitekaartjes, een prima oplossing.

Maak een 
12 maanden-map

Wat doe je met toegangskaartjes voor een congres dat pas over drie maanden plaatsvindt? En een verwijzing van de oorarts die je over zes weken weer mee moet nemen? Hiervoor is de 12 maanden-map een uitkomst! Deze is bedoeld voor alle papieren (maar ook boekjes, kortingspassen, knipsels) die je niet in je agenda kwijt kunt en die je ook geen maanden op een prikbord wilt laten hangen. Maak hem zelf door een harmonicamap met 12 vakken te labelen met de maanden van het jaar. Maak er een gewoonte van om aan het begin van de maand in de map te kijken (zet dit desnoods in je agenda) om te zien of er nog papieren in zitten waar je wat mee moet.

Weg wirwar

We slepen steeds meer apparatuur onze werkkamer in. Denk aan een laptop, scanner, printer, speakers, een extra bureaulamp en een oplaadplek voor je telefoon. En aan alles zit een stekker. Zorg daarom voor voldoende stopcontacten. Snoeren en stekkerdozen zijn onvermijdelijk in de buurt van een werktafel, maar mooi is het niet. Je kunt verlengsnoeren verstoppen in een zogenaamde kabeldoos. Plaats een snoer in de doos, stop vervolgens alle overtollige kabels erin en sluit de deksel. Klaar! Overtollige meters snoer van je computer kun je oprollen met snoeropbinders. Er is ook een kleine variant voor het oprollen van dunne snoertjes van iPads, mobiele telefoons en USB kabels.

Papier hier

Hoe minder papier je gebruikt en bewaart, hoe sneller je een opgeruimd bureau hebt. Een paar tips:

  • Beperk de hoeveelheid papier die binnenkomt: print alleen belangrijke documenten uit. Vraag om bankafschriften via e-mail.
  • Bedenk voor alle soorten papieren een eigen plek. Probeer het aantal documentbakjes te beperken tot 4 stuks (inkomende post, actie, archiveren, nog lezen).
  • Zet een bak voor oud papier op de plek waar je je post opent en gooi enveloppen, ongeadresseerd drukwerk en andere rommel dagelijks weg. Gooi iedere dag de krant weg 
en bewaar tijdschriften maximaal een week. Leeg de bak eens 
per week.
  • Kijk na een jaar kritisch naar je archief en administratie. Vervang oude polisbladen voor nieuwe, gooi oude rekeningen weg. Loop zo je hele archief door en bepaal per onderwerp welke gegevens je wilt bewaren.

Bron: vtwonen home guide 2015

Volgende artikel

reageren

Alle velden met een * zijn verplicht

Shop suggesties

Inspiratie suggesties