vtwonen

Jong atelier LMBRJK opent in Antwerpen

In de buurt van het MAS in Antwerpen bij onze zuiderburen voel je de industriële sfeer van vervlogen havendrukte, maar ook de bedrijvigheid in de jonge ateliers die daar de laatste jaren neerstreken. Zoals de designstudio van übercreatievelingen Jonathan en Maša Kleinhample.

Hij is Amerikaan en architect, zij Sloveense met een diplomatieke achtergrond in de internationale politiek. De twee ontmoetten elkaar in Berlijn en verhuisden voor Maša’s werk naar Brussel. Daar begonnen ze designstudio LMBRJK. Eenmaal in Antwerpen konden ze hun creativiteit nog beter kwijt en zoals veel van hun generatiegenoten zijn ze nu zowel ontwerper en storyteller als maker en marketeer. Hun nieuwste project is Klein Agency, hun eigen ontwerp- en productieatelier, waarmee ze afgelopen najaar hun eerste meubelcollectie lanceerden.

Hoe zijn jullie als Amerikaan en Sloveense eigenlijk in Antwerpen terechtgekomen?

Maša: ‘Dit gebouw heeft ons naar Antwerpen gelokt. We woonden in Brussel en daar ontmoetten we de vorige eigenaar. Hij beschreef deze plek en we waren verkocht. Dit pand is ideaal voor ons: beneden ons atelier en boven onze woning. We zochten een atelier dat deuren naar de straat heeft, maar gek genoeg vind je dat niet zo makkelijk. We laten de deuren namelijk graag open als we aan het werk zijn. Hier kunnen we ook brunches en diners voor kleine groepen organiseren en het is de plek waar we in afgelopen november onze allereerste home-collectie presenteerden. Met cocktails met verbrand hout.’

Hoe gaan jullie precies te werk?

Maša: ‘In het atelier bewerken we hout, leer en multiplex voor ons label LMBRJK, waar we digitale en analoge technieken combineren. Zo maken we de Sadl Stool, een houten kruk op hoge poten die is opgebouwd uit tachtig met de laser uitgesneden onderdelen. Digitaal hout noemen we dat. Daarnaast we werken hier aan de meubels van onze pas gelanceerde meubellijn Klein Home Collection 01, waarvoor we plaatstaal, hout, leer en steen gebruiken.’

Waarom werken jullie graag met deze materialen?

Jon: ‘Omdat ze zo basic zijn. What you see is what you get. Voor onze schommelstoel bijvoorbeeld hebben we geen moeren of schroeven gebruikt, de houten onderdelen klikken als het ware in het frame. Ook handig: deze materialen zijn allemaal in België te vinden. Hout en leer bewerken we zelf en het staal wordt gesneden in een atelier op een paar minuten van onze studio.’

Jullie gebruiken ook getoaste eik. Wat is dat?

Jon: ‘Dat is de Japanse ‘shou sugi ban’-techniek: het hout wordt aangebrand. Als je de toplaag van eikenhout verbrandt, wordt het niet alleen donker, maar ook veel sterker en dus duurzamer.’

Wonen jullie tussen je eigen ontwerpen?

Maša: ‘De door ons ontworpen schommelstoel hebben we net naar boven verhuisd. Ik ben zwanger en met een baby hoort er geschommeld te worden, vind ik. Verder hebben we eigenlijk niet veel meubilair. De tafel is gewoon een dikke plank – een restant van een project – die we binnenkort beter gaan afwerken. Onze bank komt uit een outletwinkel in Brussel en het boekenrek maakten we zelf.’

Hoe belangrijk is decoratie in jullie huis?

Maša: ‘We hebben veel gereisd en zijn vaak verhuisd. We houden van het idee dat we snel weer kunnen vertrekken. Het huis is klein, dus we willen het ook niet te vol hebben. De kunstwerken komen van vrienden en van de ouders van Jon. Zijn moeder is illustrator, zijn vader ingenieur. Mijn vader is ook ingenieur. Hij keek vreemd op toen hij het gemetselde plafond zag. Belgen bouwen raar, vindt hij. Verder houden we van planten. Dankzij het indirecte licht doen ze het hier erg goed. Planten voelen zich hier thuis.’

Waar brengen jullie de meeste tijd door?

In koor: ‘In de keuken!’ Maša: ‘We houden van koken. De keuken stond hier al, maar is gelukkig perfect voor ons. In de zomer zetten we de deuren naar de patio wijd open en steken we de barbecue aan. Dankzij de patio voelt de ruimte licht en luchtig aan en dat is erg belangrijk voor ons.’

Wat inspireert jullie?

Jon: ‘Als architect houd ik enorm van het House in a Plum Grove van het Japanse architectenbureau Sanaa. De inrichting van dat huis is volledig gericht op efficiëntie en sfeer. En ik heb massa’s architectuurboeken, maar die zijn in Amerika gebleven. Eerst lagen ze in mijn appartement in New York, nu zijn ze bij mijn vader. Alleen de kat die in New York bij mij woonde, is nog steeds bij ons.’

Hoe lang willen jullie in België blijven?

Maša: ‘We zijn hier gelukkig, hebben fijn werk en onze baby zal hier geboren worden. Maar wie weet verhuizen we toch ooit naar zonnig Californië, vlak bij Jons ouders. We zijn in elk geval niet bang om te verhuizen.’

Bron: Eigen Huis & Interieur maart 2016 | Tekst: Leen Creve | Foto’s: Luc Roymans

Vorige artikel Volgende artikel

reageren

Alle velden met een * zijn verplicht

Shop suggesties

Inspiratie suggesties